Vanliga frågor
Ring till Servicecenter på telefonnummer 010-354 70 00 eller ta dig till Kommunhuset i Mörbylånga på Trollhättevägen 4.
Om internet och telefon inte fungerar kan du gå till något av kommunens bibliotek.
Biblioteken är platser där du kan få mer information. De är särskilt utpekade av kommunen för att hjälpa dig när andra sätt att få information inte fungerar.
Våra bibliotek är:
Mörbylånga bibliotek
Färjestadens bibliotek
Södra Möckelby
Biblioteken är viktiga för att ge dig information, både i vardagen och när det är kris eller krig.
- På biblioteken kan du få hjälp att hitta information.
- Personalen är erfaren och granskar informationen noggrant.
- De kan också ge enkla tips för att använda telefon eller surfplatta.
Alla bibliotek har Mer-öppet, vilket betyder att de är öppna från 07.00 till 22.00. Det ger dig möjlighet att besöka biblioteket före och efter ordinarie öppettider. Du kan läsa mer om Mer-öppet här.
Om det är kris kan du även hitta information på våra anslagstavlor utanför bibliotekets öppettider.
Om strömmen går och biblioteken påverkas, kommer informationspunkten istället att finnas på kommunens trygghetsplatser.
Förklaring: Här kommer vi att informera om vad som har hänt. Det är viktigt att hålla koll på information från myndigheterna om det skulle uppstå en oväntad situation eller kris.
Förklaring: Kommunen kommer berätta vad som händer, ge råd för att vara säker och uppdatera regelbundet för att hålla alla säkra och informerade. Lyssna på myndigheterna och tänk på risker.
Förklaring: Om något händer kommer vi att berätta och ge råd om hur du kan vara säker och hjälpa till för att allt ska fungera bra i samhället.
Förklaring: Om det någonsin blir nödvändigt att evakuera kommer vi att ge information om hur invånare ska följa evakueringsorder och var de kan söka skydd.
Förklaring: Här informerar vi om var invånarna kan hitta officiell och uppdaterad information, inklusive kommunikationskanaler och webbplatser.
Förklaring: Ekonomisk påverkan kan vara en oro, vi kommer att informera om eventuella ekonomiska stödåtgärder om det behövs.
Förklaring: Vi kommer att berätta om olika sätt att få stöd och ge information om vad som finns tillgängligt för att hjälpa er.
Förklaring: Vi kommer att berätta för er hur lång tid det kan ta, och vi gör allt vi kan för att få tillbaka det normala så snabbt som möjligt.
Förklaring: Vi kommer att uppmana invånarna att vara medvetna om möjligheten att hjälpa och informera om eventuella frivilliga insatser eller andra sätt att bidra vid en kris.